Wednesday, December 15, 2010

10 MUHARRAM...

Salam...
Bismillahhirahmanirrahim...

Esok ialah 16 Disember bersamaan 10 Muharram...
Dalam bulan Muharram...hari yg paling bertuah adalah pada hari yang ke-10. Hari ini juga dikenali sbg 'Hari Assyura'. Aper yg ingin aku kongsikan?? sila baca...

Kelebihan:
Nabi Muhammad SAW pernah bersabda "Barang siapa yg berpuasa pd hari Assyura iaitu 10 Muharram, maka Allah akan memberikan kpdnya pahala 10, 000 malaikat; dan brgsiapa yg puasa pd hari Assyura, maka akn diberikan pahala 10, 000 org Haji dan Umrah dan 10, 000 org mati syahid; dan brgsiapa yg mengusap kepala ank yatim pd hari Assyura, maka Allah akan menaikkan dengan rambut satu darjat; dan brgsiapa yg memberi buka puasa org mukmin yg bpuasa pd hari Assyura, maka seolah-olah memberi buka puasa semua umat Muhammad SAW dan mengenyangkan perut mereka.

Lalu para sahabat bertanya pd baginda: "Ya Rasulullah SAW, adakah Allah tlh melebihkan hari Assyura drp hari2 lain?". Maka jawab Rasulullah SAW: "Ya, memang benar! Allah  SWT menjadikan langit dan bumi pd hari Assyura, menjadikan Nabi Adam dan juga Hawa pd hari Assyura, menjadikan syurga dan memasukkan Adam ke syurga juga pd hari Assyura, lahirnya Nabi Ibrahim juga pd hari Assyura, dan Allah SWT menyelamatkan Nabi Ibrahim dr api juga pd hari Assyura, Allah SWT menenggelamkan Fir'aun pd hari Aasyura, menyembuhkan penyakit Nabi Ayyub pd hari Aasyura, Allah SWT menerima taubat Nabi Adam pd hari Assyura, Allah SWT mengampunkan dosa Nabi Daud pd hari Aasyura, Allah SWT mengembalikan kerajaan Nabi Sulaiman juga pada hari Assyura, dan akan terjadi hari kiamat itu juga pd hari Assyura!".

Amalan Sunat:
  • Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadhilatnya-Allah akan melapangkan hidupnya pd thn ini.
  • Memuliakan fakir miskin. Fadhilatnya-Allah akan melapangkan dlm kubur nti.
  • Menahan marah. Fadhilatnya- Di akhirat nti Allah akn memasukkan ke dlm golongan yg redha.
  • Menunjukkan org sesat. Fadhilatnya- Allah akn memenuhkan cahaya iman dlm hatinya.
  • Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadhilatnya-Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurgabg tiap2 rambut yg disapunya.
  • Bersedekah. Fadhilatnya-Allah akan menjauhkan drp neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti2 dr kecil sehingga ia mati. Diberi pahala spt bsedekah kpd semua fakir miskin di dunia ini.
  • Memelihara kehormatan diri. Fadhilatnya-Allah akn mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.
  • Mandi Sunat. Fadhilatnya-Tidak sakit (sakit berat) pd thn itu. Lafaz niat "Shj aku mandi sunat hari Assyura krn Allah Taala."
  • Bercelak. Fadilatnya-Tidak akan sakit mata pd thn itu.
  • Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000x. Fadhilatnya- Allah akn memandanginya dgn pandagan rahmah di akhirat nti.
  • Solat sunat 4 rakaat. Fadilatnya-Allah akan mengampunkan dosanya walau tlh berlarutan selama 50thn melakukannya. Lafaz niat "Shj aku solat sunat hari Assyura empat rakaat krn Allah Taala." Pd rakaat pertama dan kedua selepas Al-Fatihah dibaca Qulhuwallah 11x.
  • Membaca "has biallahu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadhilatnya-Tidak mati pd thn ini.
  • Menjamu org berbuka puasa. Fadhilatnya-Diberi pahala spt memberi sekalian org Islam berbuka puasa.
  • Puasa. Niat "Shj aku berpuasa esok hari sunat hari Assyura krn Allah Taala." Fadhilatnya-Diberi pahala 1,000x Haji, 1,000x Umrah dan 1,000x syahid dan diharamkan drp neraka.
Renung-renung...sebar-sebar...dan amal-amalkanlah...

Sekian. Wallahu A'lam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...