Thursday, December 2, 2010

Pandanglah ujian @ dugaan itu di sudut positif...

Neyh real story berlaku pd 1hb Dec 2010...jam lebey lebih krg 5.10pm...di kaunter opis aku...tp aku nk story tgh2 pg neyh...

Al-kisahnyer bemula begini...

Pd suatu ptg...time nk balek keje...tetibe2 jer hubby ckp dier dpt call dr adik dier...wifey adik kt hospital...doc kata x dgr heart beat baby (bt pengethauan...wifey adik ipar aku neyh tgh preggy 2months++...1st baby k). Ya Allah terus tsentap jantung aku...risau sgt...rs x sng ati...sedey...kuar airmata (aku neyh mmg sensitip tlebey dos...sket2 jer mmg laju jer air mata kuar)

Kt luar opis ujan lebat giler...angin btiup kencang...nk balek ker x neyh ek?? ishkkk...kalu kuar neyh konpem terbang payung merah aku neyh...ntah2 ngn aku2 skali melayang...tp ati da dupdap2x...memikirkan hal kuarga...so aku ngn hubby decided to redah jer ar...ujan kn air jer...x mati pown kalu kna ujan kn...

So jmpe la kami sume di Hospital Putrajaya...eh kt Putrjaya x ujan la plak...pdhal dkt jer ngn Serdang...tggu punyer tggu...si wifey adik kuar gak after 15mins later...the result...

Aku            :so cne?? (aku x sbr neyh...bdebar2 jantung aku)
Wifey Adik :doc kata kna tgk 2weeks ag...kantung cantik tp mmg x dgr heart beat
                  baby (sambil tunjuk gmbr scan)...kalu ader rezeki ader ar...kalu x doc kata
                  biar dier kuar sendiri...doc x cuci sbb takut koyak byk... (aku, dier &
                  myhubby sme2 kuar air mata...sedey)
Aku            :xper...sbr yer...fikir positif jer...sbb ia mmpengaruhi pemikiran
                  kte...kalu ader rezeki...ader...kalu tdk ader hikmah dsbliknyerr...
..........................................................................


Aper yg aku nk share...idup kte kt dunia neyh sering dlanda ujian, dugaan & musibah...tp kte perlu byk bsabar krn Allah swt hanya memberikan yg terbaik shj kpd semua hamba-hambaNya...so ubahlah pdgn kte thdp aper jua yg dtg melanda tuh sbg sbhgian drp proses penerimaan kebaikan drp Allah swt.

Sesungguhnya Allah swt maha bijaksana, Dia tidak akan menimpakan sesuatu ujian yg tdk mampu dtanggung oleh hambaNya...jgn sesekali menyalahkn Allah swt ats aper yg blaku...mcm maner sekali pown kte hdpi kesukaran, Allah swt akn sentiasa mengambil berat kpd kite. Dikurniakan kte dgn pelbagai ujian spy kte tdk alpa dgn dunia & kembali kpdNYa.

Bak kata myhubby...redha kepada ketentuan qada n qadar. Maka, bersabarlah menghadapi ujian di muka bumi ini...& yakinlah bhw janji Allah swt itu akn pasti blaku.

Sekian.

p/s: Wahai Shazeifa...kamu juga harus ingat neyh yer!!! kamu tuh kn slalu gak tsasar...tlalai...tlupe...

"Bole jd kamu mbenci ssuatu pdhal ia amt baik bgmu, dan bole jd pula kamu menyukai ssuatu pdhal ia amat buruk bgmu, Allah mengetahui sdg kamu tdk mengetahui."
(Surah Al-Baqarah:216)

"Allah tdk membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan Kesanggupannya"
(Surah Al-Baqarah:286)



 

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...