Wednesday, December 22, 2010

Ikan PEKASAM...

Entry neyh khas untuk Mr. Hubby n kpd sesape yg nk tau aper tuh ikan pekasam....aku share aper yg aku tau ek...neyh pown sbb hubby tnye...dier asik tgk aku mkn ikn neyh...hehehe
Gambar neyh ihsan drp aku google...aku lupe nk snap ikn pekasam yg aku mkn


Lately neyh aku suker sgt mkn ikan pekasam...eh ader pape ker?? mengidam ker?? hehehe...aku neyh mengidam sepanjang tahun ar...org selatan skrg sudah suker ngan mknn org utara...huhuhu...dlu aku x pernah mkn pown jas kebelakangan neyh jer...kalu nasik dagang ker nasi kerabu ker da biasa da...kita kn mengamalkan konsep 1 Malaysia...sume mknn kte negeri laen yg halal kita bole makan...

So aper ikan pekasam neyh?? Ikan pekasam neyh asalnyerr org utara jer suker mkn sbb diorg yg bt...bole kata mcm jeruk jugak tp edisi ikan...sbb caranyerr tuh mcm lebih krg nk bt jeruk...kna peram dlu bbrp ari br leh mkn...peram dlm balang pasu...buh beras goreng yg ditumbuk...pastu buh garam n sket asam jawa...bt selang seli n masukkn skali dlm pewut ikn tuh...selalu diorg bt gne ikan sepat xpown ikan puyu...

Ikan neyh shedappppp...kalu nk mkn...ikn neyh xyh basuh...jas goreng jer garing2...buh bwg hiris2 byk n cili padi...then kalu suker perah sket asam limau tuh...dah tuh mkn plak ngn nasik panas2...perghhhhhhhh...maveles ar...mmg licin ar sepinggan penuh nasik tuh...mak mertua lalu belakang pown x perasan seyyy...hehehehe...yg aku tau kalu kte mkn...lidah kte x rs gatal2 mknanyerr ikan yg dibuat tuh fresh2...

So sesaper yg teringin nk mkn..yg aku tau kt area serdang ader sebuah kedai mkn kt madrasah tuh mmg konpem ader jual yg dah siap utk dmkn time lunch...try ar kalu nk tau cne rsnyerr...rugi wooo saper x mkn...


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...